http://zaydaismail.blogspot.com/ View Blog The Journey To Zaida's Life...: Whoa....
Daisypath Anniversary Years Ticker Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

Wednesday, September 20, 2006

Whoa....

Kadang2 Allah sembunyikan matahari,
Dia datangkan petir dan kilat...
Kita menangis dan tertanya - tanya...
Ke mana hilangnya sinar?
Rupa-rupanya Allah nak hadiahkan kita pelangi...

Last week aku gi tengok Tompi performing at Alexis, Ampang. Awesome... He's good! Balik around 2.30 am haiihh sib baik Bard ikut kalau tak dosa plak aku hehehehe... He enjoyed the show very mucha... Tanya bila nak tengok LIVE band lagi. Heheheh...nanti ahhh...

Yesterday on the way back dari ofis my parents called cakap dah sampai kat umah aku. So aku dan hubby cam F1 bawak kereta hehehehe... So bawak diorang gi dinner and bard gi keje balik. Then aku balik umah mandi and tengok tv hehehe from Grey's to Desperate Housewives and Thirdwatch. That time mak aku dah sampai ke Jeddah kot zzzzz.... Parents aku saja datang ziarah... Tapi aku cam terasa je dengan ayat tu... Patutnya aku yang ziarah diorang hehehe..

Sketsa pagi... jam 6 pagi...
Isteri : I nak kaler rambut boleh?
Suami: Reasons?
Isteri : Saje alah i pakai tudung bg u je nampak...
Suami: Let me think about it...
Isteri : ?????
Suami: Halal ke?
Isteri : Kat kotak tu tulis halal bukan i buat guna pewarna saloon...
Suami: Ok

Hehehehe I take it as forever n ever la... Aku tak sabar menunggu Ramadhan ni. Kat umah aku dah bukak satu masjid yang sangat la cantik untuk aku dan suami mengerjakan tarawikh. Bila lagi beb masa ni la nak kumpul 'mata' untuk di bawa ke akhirat. Dosa dah tak terbilang ....

Bercakap pasal dosa ni, salah satu dari dosa besar adalah derhaka kepada kedua ibu bapa. Dosa yang paling senang kita lakukan tanpa kita sedar. hanya dengan ucapan 'Ah' kita dah derhaka.
Salah satu darinya aku pernah tengok la kejadian ni depan mata aku. Kawan aku sendiri dia pernah tengking mak dia like nobody business. Mak dia terkebil kebil jer tengok aku. Masya Allah... aku mengucap dalam hati teringat mak aku. Aku tak kata aku baik tapi nak tengking parents is like a BIG NO NO to me! Mungkin parents aku selalu doa supaya dilembutkan hati anak anak kot. Kekadang aku pernah marah and bengang dengan parents aku la tapi there is limit ok. Takde ahh nak maki and marah verbally. Aku akan simpan until everything dah ok aku akan terangkan everything. Korang pun faham parents suka misunderstood dgn anak anak ni. Sometimes they tend to forget that zaman meraka dan kita banyak bezanya... Aku perasan la bila aku jumpa parents aku ada satu perasaan kasihan kat diorang aku tak tau kenapa. Kekadang ada perasaan sayu. Pasal kawan aku tu dah 2 kali aku tengok dia buat mak dia camtu. Padahal mak dia cukup baik and i think is unfaired for her mother untuk dapat anak derhaka camtu. Mungkinkah kawan aku tu akan terima nasib yang sama bila dia ada anak nanti?

Mak aku pernah pesan "buat baik pada ibu bapa tiada ruginya... suatu hari nanti kita akan ada anak kita sendiri dan pada waktu itu kita akan dapat balik balasan terhadap apa yang kita buat kat parents kita dulu" Bila fikir pasal tu aku pulak yang ngeri. Manalah tau aku pernah derhaka kat mak abah aku sesilap... Allah balas balik kat aku. Habihh ahhh aku... Eh apa aku merapau hari ni nih? Emosi la plak Cik Zaida nih!

p/s: Aku kene plan juadah berbuka untuk bulan ramadhan. Adeh mati ahh aku kene masak hari hari hehehe ayarkk!!!! Lariiii.....

11 Comments:

Blogger aman said...

ada gak parents yg derhaka pd anak. especially bapak yg lari ngan pompuan lain dan tak ingat pasal anak.

September 20, 2006 6:10 PM  
Blogger zaida Ismail said...

hehehe heard about that... But we need to play by ears la ok..

September 20, 2006 6:53 PM  
Blogger madame blossom said...

Ramadhan Mubarak Zayda!

September 21, 2006 12:23 AM  
Blogger zaida Ismail said...

Blossom..

Selamat Menyambut Ramadhan too you to blossom...

September 21, 2006 8:58 AM  
Anonymous Anonymous said...

yg penting jd la anak yg mendgr kata... jgn sekali2 derhaka... krn nnt x bau syurga....

berbakti la kita selagi nyawa dikandung badan.. krn jasa yg kita tabur nie pun x setimpal gan jasa mak bapa kita terhadap kita....

bl kita berbuat baik kpd ibubapa, nescaya anak2 kita juga nnt akan berkelakuan spt itu..... amin...

September 21, 2006 10:35 AM  
Blogger Masy said...

errr nak cakap sket pasal kaler rambot bole ek?

sepanjang pengetahuan aku la, sebarang pewarna rambot selain drpd inai mmg xleh pakai - senang cite haramlah. kat kotak tu kata halal tu senornya yg halal tu maknenye bahan2 pewarna tu takde la unsur2 khinzir bla bla. tp still pewarna tu menghalang air drpd terkena kat rambot kite. klu nak semayang tu..ermm.. x sah laa kan?

tp ramai yg dok bahas2 mende ni. bg aku senang je - klu ragu2 toksah le pakai. heheh. sekian ceramah percuma sebelum pose drpd aku :D

September 21, 2006 12:01 PM  
Blogger zaida Ismail said...

Kasih...

I'm totally agreed wif you hehehe

Masy,
Thanks for the update... betoii erk sib baik aku tak beli lagi...

September 21, 2006 2:17 PM  
Blogger Masy said...

aaa ni ade jawapan drpd pihak JAKIM psl mende ni..aku paste ek..

Mewarnakan rambut dr segi hukum syarak terbagi kepada :
1.Harus mewarnakan rambut dengan warna selain hitam.Warna hitam hannya harus bagi yang berpenyakit sahaja.
2.Makruh mewarnakan rambut bagi orang muda.
3.Haram mewarnakan rambut bagi orang yang terlalu tua.
4.Haram mewarnakan rambut tanpa tujuan.
5.Harus mewarnakan rambut dengan izin Suami.

Dari segi ingredient pewarna rambut yg ada dipasaran terbahagi kepada 2 jenis yang mana kedua-duanya dalah halal dari segi bahan kandungan.
Yang menjadi persolan adakah pewarna tersebut menyerap air atau tidak ??

Pewarna rambut yang dipasaran biasanya akan tertulis pada kotak PERMANENT DYE atau SEMI PERMANENT DYE. Mengikut kajian jenis yang Semi-Pamenent Dye adalah jenis yang tidak menyerap air dan ianya tidak boleh dipakai oleh orang islam.Begitu juga sebaliknya.
JAKIM sendiri tidak pernah mengeluarkan sijil halal untuk produk pewarna rambut kerana ianya di kilangkan di luar negara. Utk pengetahuan, JAKIM hanya akan keluarkan sijil halal utk produk yang diproses di malaysia sahaja . Wassalam


sama2 laa kite bkungsi.hehe

September 22, 2006 9:00 AM  
Blogger zaida Ismail said...

beb dengan izin suami boleh.... hehehe

September 22, 2006 9:20 AM  
Blogger Masy said...

mmg arr dgn izin suami bole..tp baca balik mende tu kan kalis air..aaa dose tu suami tanggong (hihihii). tp klu nk kaler, kaler aa..aku bgtau je ni.hehe

btw, siap bahsekan diri 'Cik Zaida' lagi..woiit ko tu dah 'Puan Zaida' tau..muahahahahhaa

September 22, 2006 12:16 PM  
Blogger zaida Ismail said...

hahahaha.. tetiba laki aku sudah tau da itu takleh pakai pagi tadi dia cakap kat aku. Dia tanya abah aku pasal kaler rambut and abah aku cakap tak boleh hehehehe....

Aku Cik Zaida la kat opis hahahah

September 22, 2006 12:33 PM  

Post a Comment

<< Home